Pages

Ads 468x60px

26 Apr 2017

روابط ترکیه و اروپا پس از ١٣ سال به دوران 'تحت نظارت بودن' برگشت.


روابط ترکیه و اروپا پس از ١٣ سال به دوران 'تحت نظارت بودن' برگشت.


انجمن شورای اروپایی در تصمیمی بی‌سابقه با ١١٣ رای موافق، ٤٥ مخالف و ١٢ ممتنع تصویب کرد که حضور ترکیه در بازار مشترک اروپایی باید به دوران قبل از ٢٠٠٤ برگردد و بدین ترتیب ترکیه مزایای اقتصادی حذف تعرفه و مالیات در بازار اروپا را از دست می‌دهد. بخش عظیم بهبود اقتصادی ترکیه در ١٣ سال گذشته به پیوستن آن به بازار اروپایی مربوط بود.
ترکیه سالهای ١٩٩٦ تا ٢٠٠٤ را در دوران 'تحت نظارت بودن' برای پیوستن به این بازار گذرانده بود و الان مجددا به آن دوران برگشته است. کشورهایی چون بوسنی، صربستان، مولداوی، گرجستان، ارمنستان، آذربایجان و اوکراین الان در این دوران قرار دارند و این شکست سنگینی برای اقتصاد ترکیه خواهد بود.
سخنگوی انجمن شورای اروپا با انتقاد از تغییرات قانون اساسی ترکیه در زمینه افزایش قدرت رئیس جمهور و کاهش استقلال دادگاهها بیان کرد که 'خوانش ما از دمکراسی منطبق نیست با آنچه در ترکیه روی داده است'. او همچنین خواستار بازگشت آزادی‌ها به فضای سیاسی ترکیه و آزادی نمایندگان مجلس و روزنامه‌نگاران شد.
این اولین بار در تاریخ شورای اروپا است که کشوری پس از گذراندن دوران 'تحت نظارت بودن' مجددا به این مرحله بازگردانده می‌شود.
 وزیر خارجه ترکیه این اقدام را غیرمنصفانه و در راستای کمک به تروریستها قلمداد کرد.
در حالی که تنها ١٠ روز از رفراندوم ترکیه گذشته است، این اولین واکنش اروپا محسوب می‌شود. وزرای خارجه اتحادیه اروپا هم دو روز دیگر به تصمیم گیری درباره موضع مشترک خود در ارتباط با تحولات ترکیه می‌پردازند.
لینک جزییات بیشتر از گاردین و حریت در کامنت اول و دوم.
hemen saydi

No comments:

Post a Comment

 
 
Blogger Templates