Pages

Ads 468x60px

21 Mar 2016

حکومەتی ئیسرائیل پشتیوانی خۆیی بە گەلی کورد لە رۆژئاوایی کوردستان راگەیاند





حکومەتی ئیسرائیل پشتیوانی خۆیی بە گەلی کورد لە رۆژئاوایی کوردستان راگەیاند 

در پی اعلام خودمختاری، کُردهای سوریه اکنون «آماده ارتباط با اسرائیل» انداسرائیل می بایست شتاب کند و حمایت های .
ضروری را در اختیار حکومت نوپای کردهای سوریه بگذارد.

پروفسور اسرائيلی می گوید اورشلیم می بایست آرمان های کُردی در سوریه جنگزده را تایید کند، می تواند شکست دولت اسلامی را تضمین کند
اخبار روزانه تایمز اسرائیل به فارسی را می توانید روزانه در ایمیل خود دریافت کنید   اشتراک
بعد از آن که اصلی ترین گروه کُردهای شمال سوریه رسما این منطقه را منطقه فدرالی خودمختار اعلام کردند، رژیم سوریه و مخالفان، همچنین ترکیه، بلافاصله آن را رد کردند.
همچنین، به این گروه در میز مذاکرات صلح در ژنو، کرسی داده نشد.

علیرغم به رسمیت شناخته نشدن، در دو سال گذشته، کُردهای سوریه منطقه تحت تسلط خود را با احاطه کامل، خودگردانی کرده اند. در منطقه ای که گرداگرد ایشان را استبداد و ایدئولوژی اسلامی گرفته است، ایشان، منطقه تحت تسلط خود را به گونه غیرقابل باوری دموکراتیک، تساوی گرا، و سکولار اداره کرده اند.

تنها مناطق دیگری در خاورمیانه که به شکل مشابهی اداره می شوند، اقلیم کُردستان KRG عراق است که حقوق اقلیت ها را در چارچوب قوانین به خوبی رعایت می کند – و اسرائيل.
پرچم یگان های مدافع خلق
روز پنجشنبه، پروفسور اوفورا بنجیو، رئیس مطالعات کُردی دانشگاه تل آویو به تایمز اسرائيل گفت «کوردهای سوریه، جامعه ای آماده به همکاری با اسرائيل اند».
بنجیو گفت هیچ اعلام عمومی در حمایت از اسرائيل از سوی رهبری کوردان سوریه ابراز نشده است «اما من خبر دارم که شماری از آنها مخفیانه به اسرائيل وارد شده اند ولی در جایی اعلام نکرده اند.»
کارشناس کُردستان می گوید وی ارتباط های شخصی با کُردهای سوریه ایجاد کرده و اطلاع دارد که تمایل به رابطه با اسرائيل دارند.
زنان رزمنده کورد در واحد یگان های مدافع خلق، در حال حمل سلاح های خود پیش از حمله ای علیه جنگجویان دولت اسلامی در نزدیکی روستای مبروکه، شمال شرقی سوریه
زنان رزمنده کورد در واحد یگان های مدافع خلق، در حال حمل سلاح های خود پیش از حمله ای علیه جنگجویان دولت اسلامی در نزدیکی روستای مبروکه، شمال شرقی سوریه
زنان رزمنده کورد در واحد یگان های مدافع خلق، در حال حمل سلاح های خود پیش از حمله ای علیه جنگجویان دولت اسلامی در نزدیکی روستای مبروکه، شمال شرقی سوریه
وی گفت «شبیه به شرایط پشت پرده‌ی کُردهای عراق. وقتی احساس قدرت کنند، قادر خواهند بود آشکار کردن روابط نیز در نظر بگیرند».
اسرائيل روابط مخفیانه با کُردهای عراق داشته است، از جمله کمک های محدود نظامی، و نیز از جمله خریداران مشتاق نفت اقلیم کردستان بوده است. وقتی منطقه خودمختار عراق سال گذشته تصمیم گرفت علیرغم حکم بغداد، نفت خود را مستقیما به فروش برساند، اسرائيل از جمله اولین کشورهایی بود که به کوردهای عراق خروجی اقتصادی و هزینه های نقدی ضروری برای جنگ با گروه دولت اسلامی را داد.
با تخمینی که در گزارش تایمز اقتصادی لحاظ شده است، اسرائيل سال گذشته در فاصله ماه مه تا اوت سال گذشته، ۱۹ میلیون بشکه نفت، به قیمت ۱ بیلیون دلار، از کردهای عراق خریداری کرده است.
بنجیو معتقد است که اسرائیل می بایست شتاب کند و حمایت های ضروری را پشت پرده در اختیار حکومت نوپای کوردهای سوریه بگذارد.
وی گفت «این تاثیر گزارترین حزبی است که قادر خواهد بود گروه دولت اسلامی را شکست دهد و مانند سدی در مقابل آن بایستد. هر چه بیشتر، راه های بیشتری برای همکاری با آنان پیدا کنیم، بهتر است».
بنجیو با مقایسه میان همسایگان عرب اسرائيل که بلافاصله پس از اعلام استقلال دولت نوپای اسرائيل در ۱۹۴۸ با این کشور به جنگ برخاستند، گفت «کردهای سوریه در ۲۰۱۲ موجودیت نداشتند. در ظرف چند سال، دولت خود را ساخته اند و همزمان در حال جنگ بوده اند، دقیقا همان وضعیتی که آن زمان بر سر اسرائيل آمد».
وی اضافه کرد «اسرائيل می تواند با حزبی که تثبیت شده است، هوادار اسرائيل است، دموکراتیک تر، بازتر، و لیبرال است، پیوند دوستی ایجاد کند. نقش زنان در کردستان سوریه، نقشی است آزاد، و برابرتر از هر جای دیگر در منطقه».
در ژوئن ۲۰۱۴، نخست وزیر نتانیاهو از جنبش کردها ابراز حمایت کرد.
وی گفت «ما می بایست … از تلاش کوردها در راه استقلال حمایت کنیم»، و اضافه کرد که کردها «ملتی دلاور و رزمنده اند و تعهدات سیاسی خود را به ثبوت رسانده اند و شایسته استقلال اند».
با این وجود، نخست وزیر مشخص نکرد که آیا فقط کردهای عراقی را حمایت می کند، یا از چالش اقلیت های کورد سوریه، ایران، و ترکیه نیز حمایت می کند.
همین اواخر، در ماه ژانویه، وزیر دادگستری، آیلت شاکد خواهان یک کردستان مستقل در منطقه میان ایران و ترکیه شد، و اسرائيل را ترغیب کرد سیاستی شاخص تر در همکاری های میان اسرائيل و کردها در پیش بگیرد.
اما ترکیه، که اسرائیل تلاش گسترده برای بازسازی ارتباط با آن می کند، به شدت مخالف جنبش استقلال کردهای سوریه است. از نقطه نظر آنکارا،‌ حزب اتحاد دموکراتیک کردستان سوریه، PYD، شاخه ای از حزب کارگران کردستان PKK است، که پس از شکست مذاکرات صلح در سال گذشته، شورش های ده ساله را از سر گرفته است. ایالات متحده نیز PKK را یک گروه تروریستی به شمار می آورد.
بنجیو اتهامات تروریستی ترکیه علیه PYD را رد کرد. وی گفت اگرچه PYD با PKK در ارتباط است، اما دست به حمله های تروریستی نزده و ایالات متحده نیز به PYD برچسب سازمان تروریستی نزده، در صورتی که به PKK این برچسب را زده است.
بنجیو گفت «امروز، PYD در تلاش به تثبیت دستاوردهای از ۲۰۱۲ تا کنون است. منطقی به نظر نمی آید که قصد گشودن جبهه ای تازه برای جنگ با ترکیه داشته باشند».
وی اضافه کرد که علیرغم مخالفت های ترکیه، PYD موفق شده است حمایت های ایالات متحده و روسیه را به دست آورد.
اگرچه روابط میان کردهای سوریه و اسرائيل مخفیانه خواهد بود، بنجیو معتقد است اسرائیل می بایست با قدرت پشت کردهای سوریه بایستد و ارتباط خود با ترکیه و سوریه را به طور مجزا و بی ارتباط با هم به پیش ببرد. وی اشاره کرد که ترکیه نیز، در همان حال که از حماس حمایت می کند، روابط خود با اسرائيل را ادامه می دهد.
بنجیو در ادامه گفت «ترکیه در شرایطی از حماس حمایت می کند که این گروه آشکارا خواهان نابودی اسرائیل است، و تا زمانی که ترکیه به این روش ادامه می دهد، اسرائيل می بایست این حق را برای خود قائل باشد که حمایت های بشردوستانه در اختیار کوردهای سوریه بگذارد».
تمار حسین ابراهیم، روزنامه نگار کرد سوریه ای که اکنون در اربیل، در اقلیم کوردستان، عراق، زندگی می کند، گفت نه اسرائيل و نه کردهای سوریه نمی بایست خود را ملزم به اختفای حمایت متقابل بدانند.
وی می گوید «اسرائیل می بایست آشکارا آرمان های کردها در سوریه را تایید کرده و از آن حمایت کند و گروه های سیاسی سوریه نیز می بایست آشکارا چنین روابطی را اعلام کنند. بالاخره، چنین گامی، برای ثبات و همزیستی در منطقه گامی مفید است».
و اضافه کرد «اسرائیل، در سوریه تازه، متحدی معتمد و قابل اتکا خواهد داشت و من معتقدم که کردها برای این ارتباط آماده اند»
http://fa.timesofisrael.com

No comments:

Post a Comment

 
 
Blogger Templates