Pages

Ads 468x60px

28 May 2018

رژیم ایران نرمش برای تسلیم نهایی و نوشیدن جام زهر دیگری اختصاصی “رادیو پیام اسرائیل”: تماس های محرمانه و غیرمستقیم ایران و اسرائیل



رژیم ایران نرمش برای تسلیم نهایی و نوشیدن جام زهر دیگری 
اختصاصی “رادیو پیام اسرائیل”: تماس های محرمانه و غیرمستقیم ایران و اسرائیل


دیدار با پرزیدنت پوتین در یکی از آخرین سفرهای نتانیاهو به مسکو

گزارش اختصاصی “رادیو پیام اسرائیل”- در اوج نبرد زبانی بین حکومت اسلامی ایران و اسرائیل، و در همان حال که آخوندهای حکومتی و فرماندهان سپاه پاسداران اسرائیل را به نابودی تهدید می کنند و وزیر دفاع اسرائیل تاکید می کند که خود ایران در خطر ویرانی قرار می گیرد، و فرمانده نیروی هوایی اسرائیل بخش بسیار کوچکی از توانایی‌های دفاعی اسرائیل را افشاگری می کند، یک منبع خبری آگاه به “رادیو پیام اسرائیل” گفت که نوعی تماس های غیر مستقیم و مذاکرات مخفی بین اسرائیل و ایران جریان دارد که به میانجیگری دولت روسیه صورت می گیرد.
به گفته این محفل خبری، تماس های غیرمستقیم از طریق روسیه صورت می گیرد و طرفین پیام هایی برای یکدیگر فرستاده اند که در واقع همان مواضع همیشگی بوده است.
هنوز معلوم نیست که این پا در میانی روسیه بین اسرائیل و حکومت اسلامی ایران تا چه حد گسترده بوده و چند بار بین طرفین پیام هایی رد و بدل شده است.
نخست وزیر اسرائیل در ماه های اخیر چندبار از روسیه دیدن کرده و ساعت ها با پرزیدنت پوتین گفتگو داشته است. به موازات آن، شماری از بلندپایگان حکومت ایران از محمد جواد ظریف تا علی شمخانی، میهمان دولت مسکو بوده اند.
آگاهان می گویند که دولت مسکو، از یک سو از بحران های بین المللی بهره برداری می کند و از سوی دیگر، برخی بحران‌ها اگر به درجه حادی برسند، ممکن است به منافع دراز مدت روسیه نیز آسیب برساند.
با استناد به اطلاعات جَسته و گریخته ای که از مسکو رسیده و برخی اطلاعاتی که در اورشلیم شینده شده، مقامات روسی در دیدار با شخصیت های حکومت ایران، به آنها گفته اند که مواضع اسرائیل بسیار جدی است و حکومت ایران نمی تواند آن را نادیده بگیرد و اگر به رفتار خشونت بار ادامه دهد، با واکنش قاطع اسرائیل روبرو خواهد شد و ممکن است اوضاع به نقطه وخیم و غیرقابل کنترل برسد.
روسیه بر این باور است که هرگونه درگیری مستقیم نظامی بین ایران و اسرائیل، که سوریه صحنه آن باشد، به منافع دولت مسکو نیز زیان وارد می آورد و از این رو احتمال دارد به حکومت ایران هشدار داده باشد که در عملیات خصمانه خود، حدودی را حفظ کند.
در این راستا، آگاهان نظامی بر این نکته انگشت گذاشته اند که همه تلاش های رژیم ایران برای لطمه زدن به اسرائیل، علیه هدف های نظامی بوده و تعرضی علیه شهروندان و افراد غیرنظامی اسرائیل صورت نگرفته است.
در دو مورد، که به صورت آشکار می توان از آن سخن گفت، هدف تعرض سپاه قدس، نقاط نظامی اسرائیل بوده است. در یک مورد، پهپادی که سپاه قدس از داخل خاک سوریه به سوی اسرائیل فرستاد، و به گفته مقامات نظامی اسرائیل حامل مواد منفجره بود، احتمال به قصد آسیب رساندن به یک پایگاه نظامی در شمال شرق اسرائیل به پرواز درآمده بود.
مورد دیگر، خبر شلیک ۳۲ فروند موشک و راکت از خاک سوریه به سوی مواضع خط مقدم ارتش اسرائیل در بلندی های گولان بود که هیچیک به هدف اصابت نکرد، ولی مسلم آن است که این موشک ها، نقاط غیرنظامی را هدف قرار نداده بود.
در مورد حادثه سوم هنوز نمی توان سخن گفت، ولی مسلم است که آن هم، علیه هدف های غیرنظامی نبوده است – و این در حالی که رژیم ایران بیش از یکصدهزار موشک و راکت و خمیاره در انبارهای حزب الله در لبنان دارد که می تواند جمعیت غیرنظامی اسرائیل را هدف بگیرد. ولی حزب الله می داند که چنین اقدامی، بهای بسیار سنگینی برای این سازمان و کشور لبنان خواهد داشت.
تحلیلگر رادیو پیام اسرائیل، در مقاله ای که روز گذشته در اسرائیل انتشار یافت، سخنان پریروز شمخانی را نیز تلاشی برای خودداری از وخیم کردن اوضاع ارزیابی کرد. شمخانی چند استدلال مطرح ساخته بود که شاید بتواند نشان شیوه رفتاری و تعیین سیاست راهبردی رژیم باشد.
شمخانی در مصاحبه با تلویزیون الجزیره گفت که: اولا ایران در سوریه رزمنده ندارد، و آنانی که از سپاه قدس در سوریه مستقر کردیده اند، همگی “مستشاران نظامی” هستند. یعنی، رژیم ایران در تعرض به اسرائیل هیچ دخالت مستقیمی ندارد.
دومین استدلال شمخانی آن بود که این به اصطلاح “مستشاران نظامی” به دعوت دولت سوریه به آن کشور آمده اند و جنبه میهمان دارند که دفاع از جان آن‌ها به عهده صاحبخانه، یعنی دولت و ارتش سوریه است. بنابراین اگر کسی از این به اصطلاح “مستشاران” کشته شد، خود ارتش سوریه است که باید انتقام بگیرد.
یک وبسایت خبری عربی به نام “اِلاف” که در جهان عرب مورد توجه زیاد می باشد، در گزارشی نوشت که یک شخصیت اردنی تا کنون چند پیام را بین ایران و اسرائیل، مبادله کرده است.
در این پیام ها آمده بود که حکومت ایران به اسرائیل اطلاع داده که جنگجویان سپاه قدس در نبردهایی که بین ارتش سوریه و نیروهای اپوزیسیون در جنوب سوریه روی می دهد، دخالتی نخواهد کرد.
اسرائیل نسبت به اوضاع در جنوب سوریه که در همسایگی مرز این کشور قرار دارد، بسیار حساس است و به نوشته الاف، برای آن که اسرائیل به اقدامات نظامی بیشتری علیه سپاه قدس دست نزند، این نیروی مسلح به اسرائیل اطلاع داده که در آن نبردها شرکت نخواهد کرد و از این رو اسرائیل نباید نگران باشد و به اقدامات تهاجمی دست بزند.
منابع دیگر، هنوز نسبت به این گزارش واکنشی نشان نداده اند. ولی این گزارش، در واقع تائید کننده سیاست بیان شده از جانب علی شمخانی است که کوشید چنین تداعی کند که رژیم ایران به طور مستقیم در جنگ سوریه دخالتی ندارد و اسرائیل نباید از این بابت نگران باشد.
استدلال سوم شمخانی آن بود که سوریه این انتقام را گرفته و حساب تسویه شده است.
مفهوم این سخنان می تواند آن باشد که رژیم ایران از ایجاد بحران جنگی با اسرائیل پرهیز می کند و از بهای سنگین آن آگاهی دارد و احتمالا می کوشد که این درگیری، از حد معینی فراتر نرود.
نکته مهمی که ممکن است گزارش های مربوط به تماس های غیرمستقیم بین اسرائیل و ایران را تقویت کند، اعلام سیاست رسمی دولت روسیه است که به موجب آن، با پایان گرفتن جنگ در سوریه، سپاه قدس و حزب الله لبنان، باید همراه با همه گروه های مسلح دیگر، خاک آن کشور را ترک گویند.
از دیدگاه فرماندهای سپاه پاسداران و شخص علی خامنه ای که هدف علنی آن ها نابودی اسرائیل است، این خواسته روسیه یک خیانت بزرگ محسوب می شود – زیرا تسلط رژیم ایران بر سرزمینی که در همسایگی اسرائیل قرار دارد و می تواند پایگاه دست انداری علیه این کشور باشد را غیرممکن می سازد.
ارزیابی می شود که حتی اگر این میانجیگری روسیه محدود باشد و به نتیجه قابل ملاحظه ای نرسد، کمترین سودش آن است که از بروز یک درگیری نظامی گسترده بین اسرائیل و ایران جلوگیری می کند و کشاکش بین طرفین در سطح محلی، آن هم در خاک سوریه، به صورت محدود باقی میماند.
http://radis.org/?p=9662#comment-3657

No comments:

Post a Comment

 
 
Blogger Templates